پیشنهاد سردبیر

۲۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۶
کد خبر: 1011534

نتایج یک مطالعه حاکی از آن است که محدودیت‌های ناشی از بیماری کووید-۱۹ باعث پیری زودرس مغز دختران نسبت به پسران شده است.

کرونا مغز کودکان دختربچه‌ را پیر کرده است

به گزارش قدس آنلاین، تحقیقات نشان داده است که محدودیت‌های ناشی از کووید باعث پیری زودرس مغز دختران نسبت به پسران شده است. 

اسکن‌های‌ام.آر.آی نشان دادند که پس از محدودیت‌ها، مغز دختران به طور متوسط ۴.۲ سال پیرتر از آنچه که انتظار می‌رفت به نظر می‌رسید و این در حالی است که این رقم برای برای پسران ۱.۴ سال بود.

دختران نوجوانی که از طریق محدودیت‌های کووید زندگی کرده‌اند، شاهد پیری سریع‌تر مغز نسبت به پسران بوده‌اند که نشان می‌دهد این محدودیت‌های اجتماعی تأثیر نامتناسبی بر آن‌ها داشته است.

محققان در این مطالعه تغییرات قابل توجهی را در مغز دختران نسبت به پسران یافته‌اند. تغییرات مغزی در دختران به طور وسیع‌تری مشاهده شده و این تغییرات عمدتاً در مناطقی از مغز که به شناخت اجتماعی، پردازش احساسات، تفسیر حالات چهره و درک زبان مربوط می‌شود، تاثیرگذار بوده است.

پرفسور «پاتریشیا کول» یکی از مدیران مؤسسه یادگیری و علوم مغز در دانشگاه واشنگتن در سیاتل گفت: تفاوت‌های مشاهده شده بسیار چشمگیر است و باور دارد که این اختلاف ناشی از وابستگی بیشتر دختران به گروه‌های اجتماعی و تعاملات است.مشخص نیست که آیا این تغییرات پیامدهای منفی دارد یا خیر، اما یافته‌ها نگرانی‌هایی را ایجاد کرده‌اند که نشان میدهد این امر ممکن است بر سلامت روانی و پتانسیل یادگیری نوجوانان تأثیر بگذارد.

محققان در سال ۲۰۱۸ اسکن‌های‌ام.آر.ای را از ۱۶۰ نوجوان ۹ تا ۱۷ ساله جمع‌آوری کردند و از آن‌ها برای ساختن مدلی از نحوه نازک شدن قشر مغز در طول سال‌های مدرسه استفاده کردند. این تیم مجددا در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲، پس از قرنطینه، از همین گروه بازدید کردند و اسکن‌های‌ام.آر.آی بیشتری از افراد ۱۲ تا ۱۶ ساله جمع‌آوری کردند و اظهار کردند در مقایسه با رشد مغز قبل از همه‌گیری، در این تصاویر نشانه‌هایی از نازک شدن سریع قشر مغز در یک ناحیه از مغز پسران و در  ناحیه از۳۰ مغز دختران، در هر دو نیمکره و همه لوب‌ها وجود داشت.

پروفسور پاتریشیا کول، افزود: ما از این داده‌ها شوکه شدیم، زیرا تفاوت بسیار چشمگیر است.هر دو جنس نشانه‌هایی از پیری زودرس را در ناحیه‌ای از مغز که با بینایی مرتبط است، نشان دادند که این امر ممکن است بر پردازش چهره‌ها تأثیر بگذارد. اما در زنان، تغییرات مغزی گسترده‌تر بود. بسیاری از نواحی تحت تأثیر، به شناخت اجتماعی مرتبط هستند و نقش‌هایی در پردازش احساسات، تفسیر حالات چهره و درک زبان دارند که به گفته محققان برای ارتباطات حیاتی هستند.

کول معتقد است که این تفاوت نشان‌دهنده وابستگی بیشتر دختران به گروه‌های اجتماعی و تعاملات است. او گفت: دختران به‌طور مداوم صحبت می‌کنند و احساسات خود را به اشتراک می‌گذارند. آنها بیشتر از پسران به صحنه اجتماعی برای سلامت و توسعه عصبی، جسمی و عاطفی خود وابسته‌اند.

مطالعات بیشتری مورد نیاز است تا بررسی شود که آیا پیری زودرس مغز بر عملکرد شناختی تأثیر می‌گذارد، اما کول اشاره می‌کند که نازک شدن قشر مغز به دشواری‌های زندگی اولیه و خطر بالاتر اختلالات روانپزشکی عصبی مرتبط است. کول گفت که این یافته‌ها یادآور این است که نوجوانان آسیب‌پذیر هستند و پیشنهاد کرد که والدین باید با نوجوانان خود درباره تجربه‌هایشان از پاندمی صحبت کنند. او گفت: مهم است که والدین نوجوانان خود را برای یک قهوه، چای یا پیاده‌روی دعوت کنند تا شروع گفتگو در این باره را هموار کنند.

«ایان گاتلیب»، استاد روانشناسی دانشگاه استنفورد که تغییرات مشابهی در مغز گزارش کرده است، گفت: مهم است که شناخت داشته باشیم که با وجود پایان یافتن عمده پاندمی، اثرات استرس ناشی از پاندمی هنوز برای کودکان و نوجوانان وجود دارد. اطمینان از حمایت جوانان از نظر سلامت روانی اکنون بیشتر از همیشه بسیار حیاتی است.

دکتر «لینا وان درونن»، پژوهشگر دانشگاه لیدن در هلند که تغییرات مشابهی در مغز نوجوانان گزارش کرده است، گفت: این یافته‌ها به درک ما از اینکه نوجوانان به دلیل پاندمی کووید-۱۹ تغییرات زودرس مغزی را تجربه کرده‌اند، اضافه می‌کند. شناسایی عوامل خاص پنهان در پیری زودرس و درک تأثیرات طولانی‌مدت آن اکنون کلیدی و مهم است.

منبع: آنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.